Pietarin pääkonsulaatin Studia Generalia -sarjassa oli annettu puheenvuoro Inkerin kirkolle. Joulun alla 20.12.2012 arkkitehti, Inkerin kirkon emeritus pääsihteeri Isto Pihkala aloitti luennon kertaamalla mitä tarkoitetaan sanalla kirkko ja lyhyesti kirkollisten juhlien merkityksillä eri tunnustuskunnissa. Luterilaiset juhlivat erityisesti Jeesuksen syntymää, ortodoksit Jeesuksen ylösnousemusta ja helluntailaiset Pyhän Hengen vuodatusta. Kirkko on kuitenkin pohjimmiltaan universaalinen kaikkien kristittyjen yhteys.
Pihkala nivoi Inkerin kirkon synnyn ja historian poliittisen historian tapahtumiin, Ruotsin ja Venäjän välisiin taisteluihin ja Euroopassa vallinneisiin liikehdintöihin 1600-luvun alusta lähtien. Hän muistutti, että Jumala vaikuttaa historiassa ja teki sitä kautta ymmärrettäväksi vaikeat historialliset vaiheet – Jumala kätkee siunauksen kärsimykseen.
Inkerin kirkon piispa Aarre Kuukauppi totesi kommenttipuheenvuorossa, että Inkerin kirkko on ainutlaatuinen ilmiö, joka ei mahdu raameihin. Inkerin kirkko ei edusta enää tiettyä kansallista, kielellistä ja kulttuurista ryhmää, vaan se on murtautunut vaikeiden historiallisten vaiheidensa kautta avoimeksi kaikille kansallisuuksille raamatullisen esikuvan mukaan universaalina kirstittyjen yhteytenä.
Inkerin kirkon 400-vuotisjuhlan jälkimaningeissa ilmestyi vuoden 2012 aikana kaksi venäjänkielistä kirjaa, jotka käsittelevät Inkerin kirkon historiaa: pietarilaisen Gjöll-kustantamon kirja Suomalaisen Inkerin evankelis-luterilaisen kirkon historia 400 vuotta ja Inkerin kirkon oma kustanne Inkerin kirkon uskon tie kautta vuosisatojen – 400vuotta historiaa, 40 vuotta ilman kirkkoja, 4 kirkon elpymisen merkkipaalua.
Teksti ja kuvat Tuulikki Vilhunen