Seurakunnan historian toinen juonne johtaa suomesta käsin tehtävään lähetystyöhön kaupungissa.
Novosibirskin seurakunnan historiaa
Eräs Novosibirskin lähiöistä on nimeltään Matejefka. Nimi kertootuolla paikalla sijainneesta Siperiaan karkotettujen inkerinsuomalaisten kylästä. Vielä tänään esikaupungiksi kasvaneella alueella asuu suomalaisia.
Seurakunnan inkeriläisen ytimen muodostaa suomalaisnaisten ryhmä. Monet heistä asuvat Matejefkassa. Naiset kokoontuvat viikottain raamattupiiriin ja sunnuntaisin ehtoolisjumalanpalveluksiin Novosibirskin Kristus vapahtajan-seurakunnassa.
"Satoi tai paistoi, oli seurakunnalla pastori tai ei, naisetkokoontuvat kuulemaan Jumalan Sanaa.", toteaa Jeff Thormodson.
Palattuaan Amerikkaan Thormodson on tehnyt teologista tutkimusta kristinuskon ja kulttuurin suhteesta. Hän on usein ihmetellyt miksi inkeriläiset eroavat Venäjän muista kristillisistä ryhmistä. "He ymmärtävät ikään kuin itsestään kristillisen seurakunnan merkityksen." Syy ei Thormodsoninmukaan voi olla yksilöissä, vaan syvemmällä luterilaisessa perinteessä. Luterilaiset ovat lukeneet katekismustaan jo kohta viisisataa vuotta.Tuota kivijalkaa ei hetkessä murenneta.
Sivut: 1 2